کد مطلب:276340 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:113

خلق آن حضرت
در بحار از نعمانی به سند خود از ابووائل آمده كه گفت: امیر مؤمنان علی علیه السلام به



[ صفحه 154]



حسین علیه السلام نگاهی افكند و فرمود: این فرزندم سیّد است هم چنان كه رسول خداصلی الله علیه وآله او را سیّد نامید و خداوند از صُلب و نسل او مردی را خواهد آفرید كه همنام پیامبر شماست، در خلقت و خوی شبیه اوست. به هنگام غفلت از ناحیه مردم و میراندن حقّ و آشكار نمودن ستم خروج می كند. به خدا اگر خروج نكند گردنش زده می شود. [1] با خروج او اهل و ساكنان آسمان ها خوشحال می شوند و او مردی است پیشانی فراخ و باریك بینی و... [2] .

و از طریق مخالفین از رسول خداصلی الله علیه وآله آمده كه فرمود: اگر جز یك روز از دنیا نمانده باشد، خداوند مردی را برمی انگیزد كه نامش نام من و خلق و خویش مانند من است.

و بعضی از اخبار در بخش جمال آن حضرت گذشت، به آن جا مراجعه شود.

و خُلق: - چنان كه در كتاب های لغت آمده - به معنی سجیّه و صفت است. بنابراین منظور از این كه خُلق آن حضرت مانند خُلق پیغمبرصلی الله علیه وآله است شباهت آن حضرت به پیامبرصلی الله علیه وآله در عموم صفات و خوهای پسندیده است نه در خصوص حسن معاشرت و امثال آن. مؤیّد این مطلب نقل مؤلف كشف الغمّه از محمد بن یوسف شامی است كه در كتاب كفایة الطالب [3] بعد از آوردن این حدیث گفته: فرمایش رسول خداصلی الله علیه وآله كه (خُلق و خویش مانند من است) از بهترین كنایه ها از انتقام مهدی علیه السلام برای دین خدا از كفّار است، همان طور كه پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله بوده است. خداوند متعال فرمود: «وَإِنَّكَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٌ»؛ [4] و تو در حقیقت بر نیك خلقی عظیمی آراسته ای.

سپس افزوده: محتاج و نیازمند به درگاه خداوند متعال علی بن عیسی - كه خداوند مورد گذشت قرارش دهد - گوید: این كه گفته از بهترین كنایه ها... جای تعجب است؛ معلوم نیست چگونه در معنی خلق وامانده و آن را به انتقام منحصر نموده و حال آن كه عام است و تمام اخلاق پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله را شامل می شود، از كرم و علم و حلم و شجاعت



[ صفحه 155]



و... از اخلاقیاتی كه در اوّل این كتاب شمارش نموده ام، عجیب تر آن كه آیه را دلیل بر گفتار خودش آورده است. [5] .


[1] چون ظهور اعم است از خروج با شمشير و غير آن، حضرت يكي از وجوه قيام امام عصر - عجّل اللَّه فرجه الشريف - را بيان فرمود كه براي پرهيز از كشته شدن و براي حفظ نفس به ناچار هنگام ظهور با شمشير خروج مي نمايد و گرنه دشمنان، آن حضرت را به قتل مي رسانند، خداوند متعال دانا است. (مؤلف).

[2] بحار الانوار: 39:51.

[3] كفاية الطالب: 520.

[4] سوره قلم، آيه 4.

[5] كشف الغمّة: 3: 276 - 275.